>> cuece >> Dia_a_dia

Bildung, l’art, l’educacio epistolar i el feminisme

La setmana del 22 al 26 d’octubre, Espai Híbrid, liderat per Glòria Jove, professora titular de la Universitat de Lleida, va organitzar, en col·laboració amb Epistolarity  (https://meritxellsimonmartin.wordpress.com) una sèrie d’activitats docents i de recerca en el marc del tema “Bildung, l’art, l’educació epistolar i el feminisme“. Simon Williams, mestre a l’escola de primària Preeyachot School, va presentar als estudiants […]

Simon Williams, mestre a l’escola de primària Preeyachot School, va presentar als estudiants de Segon de “Processos i contextos Educatius” i de “Geografia i Història”, el seu projecte pedagògic amb els seus alumnes de 7-8 anys en aquesta escola tailandesa.

Foto 1

Foto 2 Foto 2a

La Meritxell Simón-Martin, investigadora Marie Curie a la Universitat de Roehampton (Londres), va fer una xerrada i un taller a dues escoles de primària. La xerrada a l’escola Ciutat Jardí de Lleida va parlar de la història del feminisme a Anglaterra al segle XIX i de com els intercanvis epistolars entre dones com Barbara Bodichon i Bessie Parkes, que incloïen converses sobre llibres i articles de diari, van afavorir el desenvolupament de la consciència feminista i del moviment a favor dels drets de les dones.

Foto 3

Foto 4

Els dos tallers a l’escola Arrels de Mollerussa van consistir, per una banda, en llegir i analitzar les cartes que els alumnes de 5è s’han escrit entre ells en el marc del Taller d’Escriptura i, per altra banda, transcriure i traduir de l’anglès al català un exemple de 6 cartes d’aquests diàlegs epistolars entre la feminista Barbara Bodichon i les seves amigues.

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Agraïm els equips directius de Ciutat Jardí i Les Arrels i en especial l’Aida Buira i la Núria Galitó respectivament, per obrir-nos les portes dels seus centres i prestar-se, amb professionalisme i il·lusió, a les propostes de col·laboració d’Espai Híbrid i Epistolarity.

Seguint amb el tema de la història del feminisme a Anglaterra i del rol dels intercanvis epistolars en el desenvolupament del moviment a favor dels drets de les dones, la Meritxell va fer un taller d’educació epistolar amb els alumnes de 4t de la Menció “Atenció a la diversitat”. L’objectiu del taller va ser d’extrapolar, en el context de la universitat actual, les cartes com a instrument educatiu al segle XIX. El taller va consistir, per una banda, en llegir i analitzar les cartes que les alumnes han escrit i s’han intercanviat entre elles i on han reflexionat sobre el contingut de l’assignatura i, per altra banda, en analitzar un exemple de diàleg epistolar educatiu entre Barbara Bodichon i les seves amigues. En el context d’un procés iniciat i encara obert, vam poder comparar la producció intersubjectiva i col·laborativa del coneixement que els intercanvis epistolars propicien, tant al segle XIX com al segle XXI. Aquest taller epistolar ha comptat també amb la participació activa dels alumnes de l’escola Lluís Castells, de Ruidaura, que hi han començat a intercanviar-se cartes amb els alumnes de 4t i que, esperem, propiciïn una reflexió dialògica, cooperativa i dinàmica sobre el curriculum

Foto 8

Per completar aquest taller, el Paco Rodrigo, professor a Florida Universitaria (València), va fer un taller de poesia amb els alumnes de Doble Grau i la Meritxell va oferir una xarrada sobre el feminisme als alumnes de Doble Grau i una activitat d’escriptura epistolar en angles als alumnes de Bilingüe.

Foto 9

Foto 10

Foto 11

Les activitats de recerca van consistir en dues ponències presentades per la Meritxell, titulades “Bildung i l’art: educació, ètica i estètica” i dirigies als alumnes de “Processos i contextos”, “Geografia i Història”, “Didàctica de la Llengua i de la Literatura”, alumnes d’Educació Social, i alumnes d’Educació Infantil en el marc de l’assignatura “Salut i Alimentació”. En aquest sentit, les ponències van comptar amb l’assistència i la participació de Quim Bonastra, Maria Àngels Marsellès i Moisès Selfa.

Foto 12

Foto 13

Foto 14

La setmana es va clausurar amb una classe de Màster en Educació Inclusiva a la Fundació Sorigué, on els alumnes van poder reflexionar sobre la seva identitat com a futurs mestres inclusius a partir de les relacions que van establir entre la seva carta de presentació i l’exposició Des/materializaciones, de l’artista Colombià Oscar Munoz. Agraïm la Fundació Sorigue per obrir-nos les seves portes.