‘El museu és una escola’ a la Seu d’Urgell i comarca. Punt de partida: Espai Ermengol
Les escoles de Sant Esteve d’Alàs i Cerc, Tuixent, Castell-ciutat, Arnau Mir – Pla de Sant Tirs i Albert Vives van endegar els seus projectes anuals a l’Espai Ermengol. Cadascuna de les escoles va captar estímuls diversos com a punt de partida del seu procés d’aprenentatge. L’Escola Sant Esteve d’Alàs va partir dels quadres reials, dialogant […]
Les escoles de Sant Esteve d’Alàs i Cerc, Tuixent, Castell-ciutat, Arnau Mir – Pla de Sant Tirs i Albert Vives van endegar els seus projectes anuals a l’Espai Ermengol. Cadascuna de les escoles va captar estímuls diversos com a punt de partida del seu procés d’aprenentatge.
L’Escola Sant Esteve d’Alàs va partir dels quadres reials, dialogant amb i entre ells mitjançant la tècnica de l’entrevista. De forma complementària, van realitzar un taller a l’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell.
L’Escola de Tuixent es va quedar amb la obra de John Chien, “L’Urgell sense la Seu”, fent especial incís en els dólmens, i unes imatges del fons fotogràfic de Guillem de Plandolit.
A més, el dia 9 d’octubre van gaudir d’un taller de geologia, mentre que el 16 d’octubre van dur a terme un taller de meteorologia en el mateix espai que els va continuar generant conflictes en relació al seu procés d’aprenentatge. A causa de la situació de confinament, ha quedat pendent la realització d’un taller d’arqueologia de prehistòria.
L’Escola de Castell-ciutat va treballar la maqueta, especialment els conceptes propis de la mateixa i les seves funcions: perspectiva, vigilància, fortaleses… A més, de forma complementària, el passat 28 de novembre van dur a terme una visita guiada al castell de Castell-ciutat. Degut a la situació de confinament, ha quedat pendent la realització d’un taller d’arqueologia medieval i geologia.
Idealització aproximada de la Seu d’Urgell i de Castellciutat entre els segles XIII i XIV. FOTO: Espai Ermengol
L’Escola Arnau Mir – Pla de Sant Tirs va dialogar sobre les figures d’Arnau Mir de Tost i el bisbe Ermengol. També van treballar al voltant d’un curtmetratge d’una antiga exposició temporal i la maqueta, prèviament exposada. A més, el 13 de gener van realitzar un taller de meteorologia al mateix Espai.
L’Escola Mossèn Albert Vives contempla dos camins. Els infants de primer curs van partir del quadre de John Chien, “L’Urgell sense la Seu”, mencionat anteriorment, i l’obra d’Ot Palol, “Hèrcules i la Ciutat”, esdevenint principals línies d’investigació els animals i la prehistòria. En relació, van dur a terme un taller a l’aula d’arqueologia sobre pintures rupestres. Degut a la situació de confinament, ha quedat pendent un taller de fauna.
Els infants de segon curs van partir, també, del quadre de John Chien, “L’Urgell sense la Seu”, la maqueta, l’obra d’Ot Palol, “Hèrcules i la Ciutat” exposada prèviament i una imatge fotogràgica de la Seu des de l’aire. Les principals línies d’investigació foren l’urbanisme i el barri de Santa Magdalena. La visita es va complementar amb un taller a l’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell.
Un mateix context, aprenentatges diversos; camins, processos que es podrien, fins i tot, arribar a tocar, a teixir. L’essència del projecte ‘El museu és una escola’.