>> cuece

Carta Imagem – As poeticas del infraordinario escenerarios hibridos virulentos

El passat dimecres 26 d’agost, Glòria Jové, en col·laboració amb Antonio Almeida com a mediador i el grup d’investigació Carta Imagem, va realitzar la videoconferència anomenada “As poeticas del infraordinario escenerarios hibridos virulentos” dins d’un conjunt de sessions, involucrades en el I Ciclo de Conversas entre Arte e Educação.  Glòria Jové, professora d’Educació General Básica en la Universitat […]

Glòria Jové, professora d’Educació General Básica en la Universitat Autònoma de Barcelona, diplomada en Filosofia i Lletres i Ciències de l’Educació, doctora en Filosofia i lletres -CCEE- en la Universitat Autònoma de Barcelona, amb 23 anys d’experiència en la formació de mestres en la Universitat de Lleida, investigadora amb diverses publicacions sobre educació inicial. Els últims anys ha basat les seves investigacions sobre l’aportació de l’art contemporani per al desenvolupament del currículum escolar. Porta davant un programa de formació transdisciplinària on futurs i futures docents treballen amb les institucions culturals com a eines centrals per a l’enfortiment del currículum. És autora de publicacions en l’àmbit de l’art i l’educació com “Derivas rizomáticas entre la historia, el patrimonio y el espacio urbano: una experiencia didáctica en el grado de educación primaria” en Scriptanova, així com “Typographies beyond the Classroom. New school Typographies through Contemporany Art” en la revista American Journal of Educational Research, entre d’altres. A més, és autora del llibre Maestras contemporáneas, publicat l’any 2017, en el qual es mostra com els processos que impliquen la comunicació mitjançant manifestacions artístiques i culturals ens ajuden a esdevenir mestres reflexives, creatives, crítiques i compromeses amb la cultura i l’educació.

Tal i com esmenta el propi equip, el cicle de conversa es converteix en una de les accions que desenvolupa i caracteritza Carta Imagem. Aquest es va crear l’any 2011, orientant els seus esforços cap al debat sobre el paper que assumeix la imatge en el context de la contemporaneïtat, ja sigui en investigació acadèmica o en investigació educativa. Amb el seu mètode, el mapatge d’experiències d’imatges, la intenció és vincular i provocar encontres de  diversos contextos categoritzats com autoexclosos en la formació del professorat per tal de resignificar conceptes al voltant dels camps de coneixement en què operen: natura, entorn, paisatge i lloc.

La ponència, precisament, tractà aquests últims des del punt de vista de l’infraordinari, concepte aportat per Georges Perec, agafant com a principal referent Edgar Morin i el saber de la incertesa que serveix per entendre i comprendre l’experiència a escala planetària que hom ha viscut i viu, actualment, a causa de la situació de pandèmia. A través d’exemples de produccions de les diferents estudiants, mostrant el seu procés d’aprenentatge, indagació i construcció del coneixement que hi ha al darrere, es poden veure i sentir aquests conceptes esmentats, defensant l’experiència, concepte de Larrossa, com a base de l’aprenentatge.

Transdisciplinarietat, compromís personal i professional, coherències i permanències, treball inacabat, procés i progrés, pràctica crítica, reconstrucció de les formes de vida i de ser, història de vida. Són alguns dels grans blocs que es tracten en la ponència des del punt de vista de la docent com una persona capaç de generar les condicions necessàries per tal que l’alumnat i la comunitat plena desenvolupi el seu procés d’aprenentatge, personal i col·lectiu, atenent a l’aportació de Lis Machado, concebint cada dia com una creació des de la nostra quotidianitat.

“Más que hablar de creatividad, hablamos de creación”

A continuació, es pot veure la conferència en diferit: