>> cuece

Absència i presència de la dona a Cal Trepat

Els alumnes de l’escola d’art i superior de disseny Ondara de Tàrrega s’han endinsat a la fàbrica Trepat dins el marc del projecte ‘Absència i presència de la dona a Cal Trepat’.   Els participants han entrat a la fàbrica amb dues mascaretes: una cobrint el nas i la boca i l’altra tapant els ulls. […]

Captura1

Els participants han entrat a la fàbrica amb dues mascaretes: una cobrint el nas i la boca i l’altra tapant els ulls. Els sentits restants permeten copsar l’atmosfera de l’espai. Després de la passejada a ulls clucs per part de la fàbrica, hem visionat la projecció de ‘Women Fire’ a l’espai de la foneria de la fàbrica, un espai on es fonia el ferro i es dipositava a les diferents matrius per fer les peces de les màquines agrícoles.

Captura5

Aquesta visita està emmarcada en el projecte ‘Presència i absència de les dones a la fàbrica Cal Trepat’, fent rellevància al paper indirecte que elles tenien perquè els homes poguessin anar a treballar a la fàbrica, aspecte que ens ajuda a reflexionar sobre el rol de la dona en les estructures patriarcals de la nostra societat. El projecte que es concreta amb l’escola Ondara gira entorn del concepte de matriu des de la pròpia polisèmia del terme: (I) ‘L’òrgan intern de reproducció de les dones’, (II) ‘Motlle que dóna forma on es fonen objectes de metall que han de ser idèntics’, (III) ‘Concepte matemàtic’.

Han estat els estudiants d’escultura els protagonistes d’aquesta experiència, per la qual cosa durant la sessió hem conegut referents d’artistes contemporanis que creen escultures amb materials que fan referència a contextos i problemàtiques determinades; com John Chamberlain (‘Battsy beeker‘) que amb xapes de cotxes fa referència a tota la crisi econòmica que va suposar la indústria a Detroit, altres Miquel Navarro, Robert Rauscherberg, Adriana Varajo i David Nash són referents que ens ajuden a plantejar noves perspectives i noves pràctiques en relació amb la creació escultòrica.

La visita és el punt de partida perquè aquests estudiants puguin concretar les seves creacions contextualitzades a la fàbrica Trepat.

Captura6

Captura3