>> cuece >> Dia_a_dia

Aprenent més enllà de les aules – L’escola Príncep de Viana va al museu d’Art Jaume Morera

Hem començat el trimestre acompanyant a grups d’alumnes de diferents cicles de l’escola Príncep de Viana durant la seva estada al museu d’Art Jaume Morera. Durant aquest curs 2020-2021, l’escola cada setmana treballa, en el marc del projecte anual de curs al museu d’Art Jaume Morera de Lleida. Aquesta iniciativa dona sentit al projecte ‘El […]

Hem començat el trimestre acompanyant a grups d’alumnes de diferents cicles de l’escola Príncep de Viana durant la seva estada al museu d’Art Jaume Morera. Durant aquest curs 2020-2021, l’escola cada setmana treballa, en el marc del projecte anual de curs al museu d’Art Jaume Morera de Lleida. Aquesta iniciativa dona sentit al projecte ‘El museu és una escola’ on a partir de diferents espais de la ciutat (museu, carrers…) es genera aprenentatge. La col·laboració directa amb el museu permet tant als alumnes i les mestres generar diàlegs i nous continguts interaccionats amb les obres d’art, així com al professional del museu li permet  escoltar, aportar coneixement i informació en els diàlegs sobre la col·lecció del museu i artistes. Aprenem a concretar projectes que ens permeten reflexionar les relacions que establim entre art i educació, entre escola, museus, patrimoni i territori.

CICLE INICIAL

Jaume Morera -conegut com ‘El pintor de les neus’- ens ha permès descobrir que és un dels grans mestres del paisatgisme realista de finals de segle XIX i principis del XX. Les inquietuds dels infants i les relacions amb la nevada del cap de setmana pel temporal Filomena i les restes de neu pels diferents espais de la ciutat, ha permès que mitjançant la tècnica del carbonet -molt emprada pel pintor-, sortir al carrer i fer d’artistes dibuixant el paisatge del riu i esborrant on volien reproduir neu. Una de les alumnes ha dit: “Jaume Morera pintava molt bé la neu perquè la xafava, jo també la xafaré”.

CI

CI_Pintantriu

CI_pintantriu2

CI Xafant neu

CICLE MITJÀ

En el marc del projecte hem abordat la relació que tenim amb  la natura, les catàstrofes i això ha dut a parlar de la situació del temporal Filomena i la figura “d’agent rural”. La presència d’una futura agent rural al museu han permès als alumnes conèixer dos nous continguts: urbà i rural. A partir d’aquest moment han recorregut la col·lecció del museu a la recerca de quadres on es veiessin espais rurals o urbans, i on també han descobert el pintor Jaume Morera i el seu quadre de neu a la Sierra de Guadarrama. A partir de la mateixa tècnica que els alumnes de cicle inicial, han aprofitat per pintar la neu en un espai urbà des de la plaça de l’auditori la Seu Vella i un espai rural (entenent que no ens hem pogut mobilitzar a l’espai rural) com és el riu Segre.

CI_Jaume morera

CM_ RIU

CM_ RIU1

CM_Seu

CICLE SUPERIOR

Tornaren de vacances amb la consigna de dur un objecte o un record molt important per ells i elles. Quan han arribat al museu han posat en comú tots els objectes i les raons d’haver-lo elegit. Històries representades amb fotos i altres amb objectes com un elefant com a souvenir d’un viatge en família, un micròfon en record de quan cantaven amb el seu germà o una joguina que permet aprendre a comptar perquè no havia estat escolaritzada i quan va arribar amb 6 anys a l’escola es va adonar que els altres companys sabien comptar, són la polifonia de veus dels alumnes de cicle superior.  Després ens hem apropat a l’obra de Leandre Cristòfol ‘Nit de lluna’ i aquesta ha permès als alumnes adonar-se’n que hi ha diferents formes de representar l’objecte. L’obra ‘Nit de lluna’ és representada per dos objectes que Leandre Cristòfol associava o recordava del pare i de la mare.

CS_Objecte

CS_Objecte2