>> cuece >> Dia_a_dia

Estudiants de batxillerat d’Arts a la foneria de Cal Trepat

Els estudiants de 1r de batxillerat de l’escola Ondara de Tàrrega han entrat per primera vegada a la foneria de la fàbrica Trepat dins el marc del projecte ‘Absència i presència de la dona a Cal Trepat’. L’entrada a la fàbrica ha sigut a ulls clucs potenciant la resta dels sentits. En travessar tota la […]

L’entrada a la fàbrica ha sigut a ulls clucs potenciant la resta dels sentits. En travessar tota la foneria, les sensacions més generalitzades han sigut la baixada de temperatura i la humitat, a més, els hem donat una anella original de la fàbrica, per així ambientar-nos amb algunes de les tasques que es realitzaven a la fàbrica, tots han destacat l’olor i el tacte.

6 11

Després hem visionat la projecció de ‘Women fire‘ en una de les parets de la fàbrica, just a la zona on hi havia molts motlles de matrius per fer les peces agrícoles. En acabar una alumna ha comentat ‘M’ha semblat com una metàfora, en què el foc fos la fàbrica i que estigués en continuo moviment, però que darrera de la fàbrica i dels homes també hi havia la dona que sostenia la família. I quan en el vídeo cau la dona, s’acaba la fàbrica’, i una altra afegeix ‘Les matrius, el foc… En un lloc tan masculí és sorprenent poder trobar rastres femenins’.

1

2

5

10

Aquest diàleg ens situa a connectar a una de les sales de la foneria, on els treballadors creaven els motlles de les futures peces de les màquines. Els estudiants en entrar a la sala, al costat de les eines per crear matrius, hi trobaren motlles de fer magdalenes. El foc necessari per fer els motlles a la fàbrica estava valorat i remunerat. El foc necessari perquè la dona fes les magdalenes a casa en cap cas estava remunerat.

A través d’aquesta comparació entre la feina de l’home a la fàbrica i la dona a casa, els estudiants s’han qüestionat sobre els rols de les dones en aquella època i han sentit la necessitat de saber més d’aquestes dones.

Aquesta metodologia pràctica, creativa i col·laborativa amb el propi museu, permet narrar nous diàlegs a la fàbrica, així com esdevenir context per la creació dels seus projectes artístics i escènics. Podeu visualitzar el procés aquí .