>> cuece

ART – ERA

El projecte “Més enllà de les Paraules” que hem realitzat al llarg del passat semestre, cinc alumnes de l’últim curs del Grau d’Educació Primària de la  menció de necessitats educatives especials i atenció a la diversitat, vam poder viure el procés pedagògic de com fer un projecte per la creació d’un Context d’aprenentatge. Per veure […]

Per veure l’experiència de tot el procés: https://youtu.be/SIXaKB6BIgc

thumbnail_b5cc116a-4935-4fc3-8f71-0c77fb10c2a5

Un procés on hem entès, la importància de l’experiència i la vivencialitat per a crear coneixement significatiu i perdurable per tota vida. Buscant respostes a la pregunta que ens fem els i les docents, com generem aprenentatge? Un aprenentatge vinculat a la territorialització de les persones per donar significat i aprenentatge trans- i interdisciplinari.

La cerca, en un inici, d’una farinera fantasma ens va portar a conèixer diferents contextos artístics, com la casa de Viladot  amb l’obra de Guillem Viladot i l’Espai Guinovart, amb l’obra permanent de Josep Guinovart, d’Agramunt ambdues, on han esdevingut ser la inspiració i guiatge del nostre projecte i de la nostra producció final. En l’Espai Guinovart també vam tenir l’oportunitat de conèixer l’obra “D’escriure la terra” d’en Jaume Geli. Els tres artistes parlen de terra, diferents tipus de llenguatge i territori. La visita al museu rural del Pepe d’Almatret, un espai de col·leccionista d’eines del camp antigues del nostre territori, on vam conèixer el procés de la cultura del blat dels nostres ancestrals. El procés,  també ens va portar a conèixer persones, i referents artístics de l’art contemporani d’arreu del món, acompanyant i transformant el rumb del projecte. Gràcies al mètode d’ensenyança  “rhizomatic wonderings”, és a dir, aprendre a fer totes les connexions després de les visites en els diferents contextos, artistes i moltes altres conceptes i estímuls, en relació a com a mestres, generem aprenentatge a les escoles, tenint en compte el currículum d’educació bàsica i l’atenció a la diversitat com a punt de partida i d’acció.

Un punt clau ha estat l’acompanyament de l’equip docent per anar acotant el projecte sense perdre l’essència d’aquest i fer-nos explorar cada cop més, i anar més enllà a partir de la reflexió i el pensament crític deixant de banda estereotips i models tradicionals i retrogrades de la societat. Fent-nos construir identitats docents inclusives i planetàries.

El producte final, anomenat “Art Era” ha estat una obra d’art a l’exterior del Museu Trepat, context on vam començar el primer dia de la menció i on hem creat finalment, un cementiri d’eines antigues. Aquestes eines mig enterrades, simbolitzen l’enterrament de la llengua, de la història i de la nostra cultura ja que són unes paraules que s’estan perdent pel seu desús i per la mecanització del camp. Per tant, un oblit de la memòria històrica dels nostres avantpassats. Al mateix temps, el fet que estiguessin mig enterrades, també simbolitza el desenterrament de les eines, per tant, de les paraules, història i cultura. Donant-los-hi una segona vida, posant-les un altre cop al nostre vocabulari i imaginari col·lectiu. A més, de fer-nos conscient de la riquesa de la llengua del nostre territori pel gran nombre de mots que defineixen una paraula, segons la zona o pobles. Anar més enllà de la llengua, a la cerca dels diferents llenguatges que trobem al nostre voltant per a poder arribar absolutament a tothom. La música, l’art, la kinestètica, les emocions, s’ajunten a “Art Era”, per a dur-nos per un viatge en el “desenterrament de les paraules” que un dia vam deixar d’usar-les i se les va anar empassant la terra,  d’on van néixer.

thumbnail_IMG_9805

thumbnail_IMG_9288