>> cuece

Des (territori) -alització del pupitre

El primer dia el context inicial d’aprenentatge fou fàbrica Trepat. Una antiga fàbrica de maquinària agrícola museitzada.  Fem una deriva en aquest entorn industrial i posteriorment escollim fer una deriva grupal al poble de Penelles on un graffiti al davant del campanar de l’església del poble, ens va traslladar a la famosa vinyeta de Frato. […]

El primer dia el context inicial d’aprenentatge fou fàbrica Trepat. Una antiga fàbrica de maquinària agrícola museitzada.  Fem una deriva en aquest entorn industrial i posteriorment escollim fer una deriva grupal al poble de Penelles on un graffiti al davant del campanar de l’església del poble, ens va traslladar a la famosa vinyeta de Frato. Som crítics amb la realitat a les escoles, i es desaprofiten els espais reals i propers per a la generació de contextos d’aprenentatge? Quins materials utilitzem per aprenedre a les escoles?

Aquesta és una imatge disparadora d’un projecte dut a terme per futures mestres. En el nostre treball relatem: “De sobte, ens trobem davant el campanardel poble de Penelles, on hi ha un graffiti. En veure aquesta imatge, instantàniament a l’Anna li ve al cap la famosa vinyeta de Frato on el mestre fa una classe mostrant uns arbres dibuixats en una làmina, quan té els arbres reals just al darrera, al seu entorn. És inevitable pensar-hi. Com a mestres, és fonamental que partim de contextos reals per dur a terme aprenentatges significatius i pertinents (Morin, 1999) que ens portin a desenvolupar pensament crític. La imatge capturada també ens ha recordat a la nostra escolaritat i a partir d’aquesta imatge iniciem el projecte que ens permeti explorar contextos d’aprenentatge més enllà de les aules”

 

Per veure el vídeo que relata el material educatiu: https://www.youtube.com/watch?v=JBNMqJ0I0bg

Imagen1 Imagen2

Ens adonem que els llibres NO representen la realitat de l’alumnat.

Ens centrem en la mecanització del camp i els sectors econòmics per desenvolupar el nostre context d’aprenentatge. Què hi ha a la realitat que no apareix en els llibres? Li donem la volta al projecte.

Després de molta feina, aconseguim vincular els tres sectors de forma molt senzilla i des de la mateixa fàbrica. Recorrem a les veus properer i a les seves experiències personals per aconseguir crear el nostre propi llibre, ara sí, contextualitzat i transversal.

Juguem amb el paral·lelisme del que es troba als llibres de text i el testimoni d’un agricultor proper. Hi ha força diferències. Ens adonem que només amb aquest tema podem treballar molts i diversos continguts com les matemàtiques, els sectors, els oficis, la llengua…

Gràcies a alguns referents com Myoung Ho Lee i Angelica Dass el projecte ha anat agafant forma fins a arribar a poder crear el nostre context alfabetitzador que podeu trobar, actualment, al mateix lloc on tot va començar: la Fàbrica Trepat.

Imagen4

Imagen6

Imagen3

 

 

Anna Bisús, Esther Culebras, Erika Gonzalez, Marc Miquel, Miriam Pomés i Carlo Ruiz.