>> cuece

El camí de les prohibicions: passat i present.

Autors: Nerea de Benito , Júlia Descarrega , Eric Gili , Alba Pargaña , Lorena Pérez  i Elisabeth Torres .   Enllaç producció final: https://www.youtube.com/watch?v=Lm9-ntbPWwU   Vam partir de la Fabrica Trepat i la nostra deriva per la ciutat de Lleida ens portà a focalitzar en les prohibicions que hi veiem, representades sovint pel […]

Enllaç producció final: https://www.youtube.com/watch?v=Lm9-ntbPWwU

Vam partir de la Fabrica Trepat i la nostra deriva per la ciutat de Lleida ens portà a focalitzar en les prohibicions que hi veiem, representades sovint pel color vermell.

imatgeIimatgeIII imatgeII

De la ma de Frato o pink floyd en l’obra “the wall” relacionem  l’escola amb una fàbrica i fem un treball amb l’arxiu Trepat esbrinant les prohibicions que hi havia a la fàbrica.

Alhora recollim veus intergeneracionals que ens parlin de les prohibicions que recorden del període escolar, així com aquelles que hem viscut nosaltres com estudiants i alumnes. Prohibicions sovint estúpides i que no tenen massa raó de ser. Durant el nostre procés vam anar al cementeri de Lleida i vam tenir un encontre amb un monument víctimes del franquisme. Persones que estaven allí i que la seva vida havia estat condicionada per conseqüència de prohibicions imposades en una època de la nostra història: la postguerra i la dictadura

imatgeIV

Ens vam adonar que sabíem molt poc d’aquest moment històric; a l’escola no l’hem treballat,  hem sentit comentaris contradictoris sobre les vivències de la gent en aquesta etapa, i sentim actualment en el nostre entorn, inclús en els instituts comentaris feixistes que fan referència a moment com un valor a atenir en compte. Les corrents feixistes i d’extrema dreta malauradament estan creixent a nivell global i planetària. Com a mestre i futurs educadors hem volgut aprofundir en aquest moment de la nostra història i ens hem adonat de la poca presència que té en la vida de les aules. El nostre projecte és una invitació en que en els centres educatius del segle XXI es treballi aquesta època de la història com a eina preventiva ja que ressorgeixin postures feixistes per part de joves, adolescent i adults; alhora treballar-ho esdevindrà un element clau per desenvolupar actituds que porten a formes de vida antifeixistes.

Per fer-ho hem partit del NO-DO, Noticiario Documentalista, és el noticiari propagandístic del règim franquista d’emissió́ obligatòria en els cinemes abans de la projecció́ de la pel·lícula. La nostra intervenció ha sigut possible mitjançant la recollida de veus de persones de diferents edats que les hem fent dialogar per reflexionar sobre les possibles contradiccions que poden emergir. Això ens porta a donar importància a la memòria oral i a proposar projectes intergeracionals on aquesta quedi recollida. També hi hem incorporat notícies actuals que mostren el ressorgiment del feixisme en el nostre entorn

Artistes com  Valeriano López i Secuela Pública, Annette Messager i Les Interdictions,  Claudio Gallina, Jordi Prenafeta i Francesco Tonucci  ens hi han ajudat.

imagen VI imagenV