>> cuece

Exposició Arxiu Obert Tancat 2023

Arxiu Obert / Arxiu Tancat, 2023 Creació de projectes d’art digital, a partir dels arxius del Museu Trepat de Tàrrega. L’art digital des de la meitat del segle XX ha evolucionat gràcies a grans personatges que han entès la importància de la màquina i el món digital com a element creador. Des dels inicis de […]

IMG_20230331_193256

Arxiu Obert / Arxiu Tancat, 2023 Creació de projectes d’art digital, a partir dels arxius del Museu Trepat de Tàrrega. L’art digital des de la meitat del segle XX ha evolucionat gràcies a grans personatges que han entès la importància de la màquina i el món digital com a element creador. Des dels inicis de l’art digital amb Gordon Pask com un dels referents en el disseny de projectes cibernètics Cybernetic Serendipity (1968), fins als projectes d’artistes contemporanis actuals que ens han visitat com Marina Núñez o Daniel Canogar, obren camins per tot un llegat d’artistes que estan experimentant amb la tecnologia que tenen al seu abast. En les últimes tres dècades l’art digital ha esdevingut una forma de creació contemporània essencial en el context dels centres d’art, museus i espais patrimonials. Alguns dels factors que ho han permès ha estat la democratització tecnològica, l’abaratiment dels productes tecnològics, així com l’increment en la formació acadèmica en les institucions que implementen nous graus que hibriden les arts, la ciència i la tecnologia. Els projectes Site-specific que veurem en aquesta exposició sorgeixen d’una tecno-revisió-artística de l’arxiu Trepat, per part dels estudiants que cursen l’assignatura d’art i cultura digital del grau de Disseny digital i tecnologies creatives de la UDL, i estudiants del grau de Mestre de ciències de l’educació. Entenem aquest arxiu des de la visió Fouconiana i així l’arxiu no és la suma dels textos que una cultura ha guardat al seu poder, ni tampoc allò que li permet a les institucions registrar i conservar els discursos que es volen guardar o mantenir, sinó aquell conjunt dels discursos efectivament pronunciats. Aquest conjunt és considerat no només com un conjunt d’esdeveniments que han tingut lloc i han quedat en suspens, als llimbs o al purgatori de la història, sinó també com un conjunt que continua funcionant, que es transforma a través de la història, que dóna la possibilitat de fer aparèixer altres discursos (Foucault, 1990, 2009). L’arxiu és per l’autor la llei del que pot ser dit a la vegada que fa que tot allò dit, no quedi amuntegat amb una multitud amorfa sinó que s’agrupi creant relacions múltiples. Des d’aquesta visió entenem l’arxiu com aquell llegat que està en continu movi[1]ment, inconclús, i serà contínuament retroalimentat i reinterpretat per les interaccions que pugui provocar. “Pel museu suposa una altra manera de veure i interpretar el patrimoni industrial que tenim, i els projectes artístics enriqueixen la narrativa del mateix museu”. Els projectes mostren una transgressió perquè fan visible allò que moltes vegades ens passa desapercebut com en els projectes Diagnòstic del trepat (Maria Campos i Ariadna Gras) que posa n’evidencia les dolències principals dels treballadors a la fàbrica, Dones Trepat (Sara Hidalgo i Alejandra Reto), una performance tecnològic i Casa Rosalia (Anna Aiguadé i Marina Also), fent visible el paper de dones claus en la història de la fàbrica. Per al[1]tra banda, les obres Metamorfosi mecànica (Marta Pons, Maria Torres i David Uribe), en diàleg amb els projectes Art-era i Des [territori]-alització del pupitre, ens inviten a realitzar viatges a través del temps i a contemporitzar la tasca que feia la fàbrica com a capital industrial agrícola. La indagació teòrica com a principi fonamental d’investigació, és clau en els processos d’autocreació així com els referents que despleguen pràctiques artístiques contemporànies, com fou el cas de l’artista Marina Núñez, qui va compartir amb nosaltres el seu procés de treball així com els projectes que estàvem desenvolupant els estudiants.

Exposició Arxiu Obert Tancat 2023 – YouTube

Les obres:

DONES TREPAT

Sara Hidalgo Ortíz  i  Alejandra Retto García

IMG_20230401_114346

CASA ROSALÍA

Anna Aiguadé Casas i Marina Also Cardona

IMG_20230402_135740

ART ERA

Susanna Rosell Novell, Sílvia Pastells Masià, Sara Godoy Medina, Marina Corretjé Moncasi i Jordi Ontiveros Sala.

IMG_20230409_121516IMG_20230331_194249

DESTERRITORIALITZACIÓ DEL PUPITRE

Esther Culebras Castells, Erika Gonzàlez Quílez, Míriam Pomés Vallejo, Marc Miquel Roqueta, Laia Sisquella Sarri, Anna Bisús Cases i Carla Ruíz Ballart.

IMG_20230406_112329

METAMORFOSIS MECÀNICA