>> cuece

Eco-Oró

Autores: Enric Espinosa, Emma Balué, Natàlia Vila, Júlia Dalghi, Sole Ronquillo i Karen Segarra El nostre projecte “Eco-Oró” fusiona la ciència, la història del territori i l’art per explorar el cicle interconnectat entre la vida i la destrucció. Aquest projecte va iniciar-se al Museu Fàbrica  Trepat de Tàrrega i es continua desenvolupant amb la interacció amb […]

El nostre projecte “Eco-Oró” fusiona la ciència, la història del territori i l’art per explorar el cicle interconnectat entre la vida i la destrucció. Aquest projecte va iniciar-se al Museu Fàbrica  Trepat de Tàrrega i es continua desenvolupant amb la interacció amb altres  contextos:  l’exposició “La vida en emergència” de Juan Zamora a la Fundació Sorigué; l’exposició “A la recerca de l’origen de la vida” de l’Institut d’Estudis Ilerdencs de Lleida i al museu local Josep Jané i Periu de Torrebesses on hi ha alguns objectes cedits pel propi Oró.  El  notre projecte s’inicia en unes paraules de  Joan Oró “La raó que hi hagi lluites al món és que no hi ha prou coneixement” que vam llegir en l’exposició a l’IEI en el marc de la commemoració del centenari del naixement de Joan Oró.

Aquest contextos ,  el diàleg amb els nens i nenes de 5è de l’escola Lluís Castells de Riudaura que estaven treballen les guerres i l’esclat del conflicte a l’Orient Mitjà ens porta a  focalitzar-nos en les guerres i amb els conflictes.  En el marc de la commemoració del centenari del naixement de Joan Oró, es va  elaborar una ruta per les comarques de Lleida amb destins que tenen a veure amb l’origen de la vida. Que va passar en aquests espais durant la guerra civil? hi ha rastres de la guerra? En la nostra deriva per la ciutat de Lleida ja haviem identificat rastres a la ciutat de Lleida en la paret de la porta d’entrada d’Indivil i Mandoni, rastres de projectils de la guerra civil. Vam fer una comparativa entre els punts marcats en la paret pels impactes de la guerra a la ciutat de Lleida i els punts marcats en el mapa de la ruta realitzada per la commemoració de l’any Oró. L’obra de Juan Zamora  “Wormwholes” que vam poder veure a la Fundació Sorigué és el nostre referent per a crear aquesta musicalitat.

Construim una metralladora amb materials de la fàbrica de Cal Trepat que apunta a una cartografia realitzada a partir dels set espais que tenen relació amb l’origen de la vida i que configuren la ruta Oro per les terres de Lleida, però hi recollim els rastres de la Guerra Civil  en aquests indrets, tal com va fer l’artista  Andrew Scott Art  En la part superior de la metralladora, hi ha una capsa de música, que permet escoltar una melodia. La partitura l’hen creat amb els   punts que marquen els forats que hi ha a l’entrada de la ciutat de Lleida darrere de l’escultura d’Indíbil i Mandoni i els punts de la ruta commemorativa de Joan Oró. Així doncs, mostrem una constant repetició rítmica de vida – destrucció, vida – destrucció, en format bucle.  Com Joan Oró, apostem pel coneixement per que la vida sigui sostenible.

Entrada Espai Hibrid_ECO-ORO

PROJECTE - ECO-ORO