
IN(FAM)ORDINARI
Aquest projecte s’inicia en el context del Museu Fàbrica Trepat i per la presència de la instal·lació artística de la Sara Reig “Taula parada” Una taula parada enmig d’una fàbrica de maquinària agrícola!. La creació evidencia un contrast i diferència tant de gènere, entre treball associat més als homes i tasques que tradicionalment duent a […]
Aquest projecte s’inicia en el context del Museu Fàbrica Trepat i per la presència de la instal·lació artística de la Sara Reig “Taula parada”
Una taula parada enmig d’una fàbrica de maquinària agrícola!.
La creació evidencia un contrast i diferència tant de gènere, entre treball associat més als homes i tasques que tradicionalment duent a terme les dones, com de classe, una taula parada amb plats, copes i coberts elegants.
Aquesta taula parada plena de contrastos ens porta a interrogar-nos sobre les relacions entre l’alimentació i les classes socials.
Som coneixedors que els éssers vius tenim la necessitem d’incorporar aliments al nostre cos per tal de poder viure: hem d’alimentar-nos. En el cas dels humans, l’alimentació no només ha tingut aquesta funció biològica, sinó que al llarg de la història els aliments que tradicionalment formem part del nostre dia a dia tenen una estreta relació amb l’entorn, el context i el territori. Alhora factors culturals, socials, econòmics i emocionals han condicionat i condicionen la nostra la nostra alimentació.
Amb les condicions en què vivim, quina és l’alimentació més saludable que podem tenir? Com en les condicions que ens toca viure, adaptem la nostra alimentació?
Podem parlar d’alimentació saludable en situacions de vulnerabilitat?
Aquesta qüestió es vincula directament amb l’obra Last Meal of Death Row de Matt Collisaw (2011) perquè mostra quins son els aliments triats per l’últim àpat per persones que seran executades.
També l’obra de la Judith Chicago, The Dinner Party, una instal·lació artística que ens inspira a visibilitzar la vulnerabilitat a través de cada plat, ens fa pensar sobre com l’alimentació pot reflectir i donar forma a les realitats més diverses i vulnerables.
Introduïm al projecte el concepte d’ “Agency” com la capacitat de pendre decisions en funció de les condicions que ens toca viure perquè ens permet plantejar-nos el que entenem per alimentació saludable i si com ho relacionem amb les condicions de vida de cada individu. Així, el projecte invita a prendre consciència que significa una alimentació saludable posant un èmfasi especial en les condicions contextuals de cada persona i en la seva capacitat d’acció. Per aquest motiu, la inclusió del terme condicions contextuals ens permet destacar com factors socials, econòmics i culturals influeixen en els hàbits alimentaris i en l’accés a una alimentació saludable. Aquesta perspectiva és essencial per promoure una comprensió crítica i situada en relació a l’alimentació.
Sovint en les escoles abordem l’alimentació fent referència a la piramide dels aliments. L’obra “La Habana Comestible” d’Uli Westphal (2015) ens mostra una altra piramide d’aliments, els que estan disponibles i son asequibles a La Habana, la capítal de Cuba.
La taula parada de Sara Reig ens porta a un viatge que uneix altres taules parades: Al 1963 la Fabrica Trepat van fer un sopar d’homenatge a Josep Trepat, hem creat una taula en base a les imatges d’arxiu i comentaris recollits en les entrevistes fetes als treballadors que hi van assistir. L’altra l’hem elaborada a partir d’aliments que van consumir els afectats per la DANA que va tenir lloc al 2024 al País Valencià .
Hem fet un paralelisme amb el menu de la festa de 1963 i el “menú” que va tenir lloc durant la DANA
Aquesta proposta va acompanyada d’una projecció on les veus de les entrevistes dels treballadors i dels testimonis re la DANA construeix un alfabet i un relat que ens invita a pensar com l’alimentació esdevé un vincle comunitari. La taula parada es converteix en un espai de diàleg que revela com el paper de l’alimentació varia segons el context i ens convida a repensar les relacions entre l’extraordinari i l’infraordinari. Com un fet extraordinari ens apropa a l’infraordinari, un fenomen que ens fa repensar les nostres relacions socials i situa l’alimentació com a element capaç de generar vincles.
El projecte ens porta a generar sabers perquè hem estat capaces de fer una anàlisi crítica de la influència de les condicions contextuals, socials i econòmiques en els hàbits alimentaris i l’accés a l’alimentació, destacant el paper de l’agency (capacitat d’acció) per reflexionar sobre les experiències personals i comprendre com aquestes condicionen les decisions alimentàries, qüestionant-nos d’aquesta manera les pròpies creences i normes associades a l’alimentació saludable.
Materials utilitzats: Taules, cadires, plats, gots, coberts, copes, estovalles, aliments, tapers, imatges, fang.
Autores: Nicole Dahyan Alfaro, Aixa Balcells, Judith Jove, Myriam Puy, Gerard Roset, Jana Torreblanca i Ada Vega.