>> cuece >> Proyectos

AraART al territori

AraART és un Programa d’innovació pedagògica del Departament d’Educació que té per objectiu fomentar i posar en valor projectes artístics que es duen a terme als centres d’infantil, primària o secundària, en col·laboració amb una escola artística, un equipament cultural o institució, entitats o associacions artístiques, per promoure l’equitat i la qualitat del sistema educatiu […]

AraART és un Programa d’innovació pedagògica del Departament d’Educació que té per objectiu fomentar i posar en valor projectes artístics que es duen a terme als centres d’infantil, primària o secundària, en col·laboració amb una escola artística, un equipament cultural o institució, entitats o associacions artístiques, per promoure l’equitat i la qualitat del sistema educatiu reflectida en la millora de les capacitats i competències de l’alumnat participant.

Des del programa s’ha endegat un procés de formació per acompanyar els centres en aquest curs 2020-2021, l’equip Espai Híbrid de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida ha acompanyat alguns centres d’infantil, primària i secundària en el marc del projecte ‘El museu és una escola’. Aquest projecte pretén que els centres educatius i les mestres considerin els museus, espais d’art i patrimonials un context real d’aprenentatge. Els projectes teixeixen vincles entre educació, cultura, art i territori amb el clar objectiu de transformar la quotidianitat que ens envolta.

 

AraART al territori:

 

ZER Berguedà

 

Tenint de referent el llibre “En un metro de bosque” de David George Haskell en el que el biòleg ens narra les seves experiències anant cada dia a observar un metre de bosc, així com la metodologia de “Nature Study” que Margarida Comas va desenvolupar en la formació de Mestres als anys 30 després de la seva estada Londres becada per la Junta de Ampliación de estudios, s’ha creat un espai d’aprenentatge en un espai natural del poble d’Olvan i Montmajor que ha estat observat setmanalment i ha permès endegar processos d’indagació estant atents a tots els canvis que hi ha tingut lloc. Cada grup ha fet el seu recorregut amb els diferents projectes.

ZER Berguedà: Escola d’Olvan

 

1Olvan

Els més petits a partir de l’observació dels m2 van començar el seu procés d’indagació, veient els rastres de la natura acabant mostrant els seus propis rastres.  https://agora.xtec.cat/ceipolvan/infantil/observacions-del-metre-quadrat/

Els mitjans van construir el seu m2 amb materials biodegradables, i  els ha dut a moltes indagacions envers la natura  i els aliments. https://www.youtube.com/watch?v=4qnEJUYJx4g&t=8s

Els grans van indagar en els diferents m2 i han observat el creixement de les plantes així com l’aparició de diferents animals. https://www.youtube.com/watch?v=2SE2Yyu3MIQ

ZER Berguedà: Escola Gira-sol de Montmajor

1

L’observació fora de les aules permet troballes que ens porten a processos d’indagació on connectem natura i art.

Aquí teniu el resum del Projecte les Plomes dels més petits de l’escola: Document Gira-sol

Un grup de l’escola es va adonar de les lletres que crea la mateixa natura, han elaborat els seus alfabets i ho han compartit amb la comunitat fent una exposició dels alfabets en el forn de pa de Montmajor.

2

3

EXPOSICIÓ LES NOSTRES LLETRES

Escola Lluís Castells de Riudaura

Captura1 Captura4 Captura3

Van iniciar el context d’aprenentatge a la Font Fresca de Riudaura amb la projecció de Serendipia de Maria Simón Teixidor.

Durant tot el curs han treballat els diferents aspectes curriculars a partir d’aquest estímul inicial permetent que cada grup fes els seus propis aprenentatges: https://agora.xtec.cat/ceiplluiscastells/nivells/

Per fer la síntesi del que ha suposat el treball per projectes tornem a la Font Fresca creant una videoinstal.lació:  “rastres, transformació i canvi”. Tota la comunitat se’n fa ressò.

https://www.youtube.com/watch?v=-TuZf_z_lec

Escola Sant Llàtzer de Tortosa

Captura1 Captura3 Screenshot_20210703-175536 (2)

‘Construïm relats’ és el projecte transversal on cada grup construeix relats per donar una nova cabuda a l’art contemporani com a eina per evidenciar i transformar l’entorn. Connecten l’art amb la natura com a llenguatge d’expressió i reivindicació.

Aquí teniu el resum del curs de tots els nivells: DOCUMENTACIÓ construïm relats

https://www.instagram.com/p/CP_PXZMtNNB/?utm_medium=share_sheet

https://www.instagram.com/p/CP-jjPvNz_Z/?utm_medium=share_sheet

https://agora.xtec.cat/escsantllatzer/general/lescola-presenta-tortosa-som-memoria-itinerari-per-a-families/

 

Institut Puig i Cadafalch de Mataró

4 3 (2) image

‘In&Out Art’ dona nom al projecte de difusió i mediació en l’art contemporani que té per objectiu  promoure l’obertura de l’institut a l’entorn proper, implicar i incloure la comunitat en els aprenentatges durant els projectes mitjançant l’art contemporani.

Diferents projectes s’han vinculat al programa com ‘Reciclem com Cyrus Karibu’ a partir de materials reciclats han creat ulleres com feia l’artista, o bé ‘Mel-X ‘Dansa-Melic-mare’ on des de l’assignatura de castellà han treballat el poema àrab “A la meva mare” de M. Darwish on els ha portat a fer un homenatge artístic al nostre melic, o el projecte ‘Un barri, un món’ on han involucrat una cinquantena d’entitats i comerços del barri, on han dipositat caixes de fusta inspirades en reflexions i textos sobre què significa el barri pels estudiants. https://sites.google.com/inspuig.org/inout/projectes-entre-ambits?authuser=0

Botiga

https://www.instagram.com/unbarriunmon/

El Museu | Art | Contemporani de Mataró, entitat col·laboradora del programa, ha convidat a la Tanit Plana com a artista per crear un projecte amb els alumnes de 4t ESO. D’aquesta experiència ha nascut el projecte ‘La Teoria dels conjunts’, una sèrie de 16 retrats individuals i grupals que permeten la reflexió de les psicologies que es posen en joc i dels paràmetres propis de l’adolescència. Posteriorment exposats a la façana de l’escola i als comerços o entitats prop de l’institut.  https://www.mataroartcontemporani.cat/posts_activitats/tanit-plana-teoria-de-conjunts/

 

Institut Laia L’Arquera de Mataró

4 5AraArt3

‘L’itinerari lumínic’ ha inaugurat per primera vegada la setmana de les Arts a l’institut. Aquesta ha tingut com a objectiu apropar les arts als alumnes mitjançant un recorregut pels passadissos, cantina, pati… diferents espais on s’ha generat diàleg sobre la llum. L’Aula Municipal de Teatre de Mataró com a entitat en col·laboradora del programa araART també hi ha sigut present i ha dinamitzat teatralment un espai sobre el ‘Mite de la caverna’. Altres professors i professores han aportat el seu coneixement des de la seva disciplina relacionat amb la temàtica en torn el concepte de la llum.

Els alumnes de secundària i batxillerat han sigut els protagonistes de transitar per l’espai, observant i interaccionant en les diferents estacions on la suma de les temàtiques del recorregut et permetia reflexionar sobre la història de la llum.

https://www.youtube.com/watch?v=Ca-knc-P424

Institut Salvador Espriu de Salt

1

2 Captura

La col·laboració amb el Planter, l’associació ConArte, ha permès crear un projecte escènic el 23 d’abril amb una representació de la llegenda de sant Jordi. https://agora.xtec.cat/iessalvadorespriu-salt/general/sant-jordi-2021/

Altres propostes educatives al centre per part del professorat han permès apropar a l’art per treballar les diferents disciplines, com indagacions al bosc de l’institut o representacions teatrals per altres grups de l’institut.

https://www.instagram.com/p/CPsup3fJLa7/?utm_medium=copy_link

Escola d’art i superior de disseny Ondara de Tàrrega

2 1 4

L’escola Ondara de Tàrrega ha iniciat el projecte endinsant-se a les naus del Museu de la Fàbrica Trepat en el Projecte Matriu: Absència i Presència de la dona a la fàbrica Trepat’, una investigació que duu a terme el museu per treure a la llum la contribució de les dones en la trajectòria de l’antiga fàbrica targarina. L’experiència iniciada a ulls clucs ha permès la visió de la fàbrica amb unes altres mirades i sensacions, i abans d’acabar la primera sessió han visionat el vídeoart de ‘Woman fire’ de Bill Viola.

Aquesta atmosfera inicial ha endegat aprenentatges al voltant de la temàtica de la dona, la fàbrica, les peces, la maquinària… Aquestes s’han vist reflectides amb diferents mostres d’art com peces de fang que sostenien peces com a símbol de fertilitat i de fàbrica, la taula parada sobre una taula d’eines de la fàbrica creant el diàleg entre els dos mons femenins i masculins de l’època, i també han representat una performance grupal on posen en valor tot allò que la dona ha aportat a l’espai de la fàbrica, a la vida i a la productivitat, vegeu la aquí: https://www.youtube.com/watch?v=NYje-qeKQCg

Aquest curs el ‘Projecte Matriu. Absència i presència de la dona a Cal Trepat’ ha donat el tret de sortida al 7è Festival Embarrat 2021, un festival de creació artística emergent situat a les instal·lacions de la fàbrica Trepat de Tàrrega. Aquí podeu visitar el catàleg del projecte Matriu al Festival Embarrat 2021: Catàleg Matriu

Institut Barres i Ones de Badalona

1 Captura

‘Migracions’ és el projecte d’investigació i recerca que  ha tingut com a objectiu conèixer i compartir històries i experiències pròpies i de persones de diferents cultures sobre el concepte ‘migració’. Per aconseguir-ho, han realitzat entrevistes a persones dels seu entorn proper per tal de documentar-se escoltant les veus sobre els processos personals de migració de cadascú, inclús també els propis. Després de recollir i analitzar tota aquesta informació han fet un format de síntesi creatiu exposat al Museu d’Història de la Immigració de Catalunya amb l’exposició anomenada ‘Dins la maleta. Migració, art i experiència’ inspirats en representar tot allò que havien trobat a la recerca. Aquest és l’enllaç del blog on hi ha tot el procés del projecte: http://barresiones.cat/migracions/migracions2021/index.html

https://www.youtube.com/watch?v=HLjhOKOg1Vk

El darrer trimestre l’han iniciat visitant el MACBA on han abordat la temàtica dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), per seguir aprenent sobre la temàtica han fet activitats com ‘Natura Geomètrica’ fotografiant figures geomètriques a l’entorn o ‘Cartografies insostenibles’ modificant o intervenint els mapes a través de l’art contemporani per adonar-se de l’evolució i reflexionar sobre el futur més pròxim. Consegüentment, s’han adonat de la importància i han fet una crida participativa al propi institut i als de la zona a ‘Pintar el mur’ en relació als ODS on representa que cada objectiu està associat a un color i quan et pintes la mà et compromets amb un objectiu per transformar el món.

Mulla’t pels ODS

Barres i ones1 Barres i ones2

Barres i ones3